Наша фірма бере замовлення на спеціальні бункери типу люкс, напівлюкс і одинарні, які
врятують вас від будь-яких бомб, включаючи нейтронну... Оплата за домовленістю.
1Моя мама була комсомолочкою в червоній косинці Тепер цією курткою, облупленою, мати іноді в якій мліє картопля і від подиху каструлі ніби від юного маминого тіла, так і не обпаленою і не пробитою кулями Та є на шкірянці дірка, від вгвинченого колись значка, чотири літерки: МОДР. Я належу до покоління, що це означає... підлітки сімдесятих, значок «Роллінг стоунз» на «АББА» і «АББА» на «Елтон Джон»: МОДР – Міжнародна організація Я значком цим погратися встиг, коли його перестала носить моя мама. Що було на тому значку? грати тюремні, Руки, що грати ламають? Чи грати, МОДР... Моїй мамі – сімдесят два роки. Мама пішла на пенсію, і тільки тому не вмирає. Мама продає газети і оточус маму її власний маленький світ, де м’ясник цікавиться щотижневиком «Футбол – хоккей», продавець овочів – а продавщиця молочного магазину – журналом «Здоровье». Ці вдячні читачі то морожену курку – то кілька кеге апельсинів – то з повагою загорнутий співвітчизника Майї Лассіла, до речі, прекрасно перекладеного Тому мама, «мій м’ясник», «мій продавець овочів», і з гордістю відчуває, люди, Мама також продає значки з Гагаріним, Мамина внучка, донька моєї сестри, з мозолями на пучечках пальців на майці, в двох носить значок «Ісус Христос суперстар», та значок цей 2Мої взаємини з Ісусом Христом були складними, вихованого на книжці «Павлик Морозов». До церкви я не ходив – і хрестика не носив – як зараз, в роздягальні побачив я піонера, котрий діловито почепив на цвяшок лишивши на шиї дешевенький копійчаний хрестик. Давним-давно на місці басейну «Москва» був храм Христа-спасителя. і одна позолочена баня з хрестом, не розколовшись від вибуху, ніби надтріснутий велета шолом. Тут почали будувати Палац Рад. Все це закінчилось басейном для плавання, від випарів якого, кажуть, у сусіднім музеї і жаль, а якщо вже зруйнували – що не був споруджений рукою розтинаючий хмари Ленін. Христа я вперше побачив не в церкві – Се було в Сибіру коли старенька молилась за сина, котрий пропав безвісти десь на фронті, і била поклони перед іконою, на бородатого партизана із фронтового кінозбірника, що готувався в Ташкенті Старенька кланялась богу, коли її підтинають Старенька кланялась богу, коли в траві збирають Старенька молилася богу, і бог молився старенькій, ...Конокрадство Тоді була просто Росія що в ім’я «спасіння мистецтва» крадуть в цих стареньких можливість молитися богу, у бога Відтоді я бачив багато Христів: церковних, а якось Христом ледве сам я не став, коли мене запросив Пазоліні на головну роль в його стрічці «Євангеліє від Матвія», пояснюючи в листі на одне високе ім’я, що фільм буде витримано в дусі марксизму, та навіть це не допомогло. І слава богу... мені завше здавалось, що місце Христа – 3Та нещодавно у зовсім не схожій на хату муніципальній галереї я побачив особливого Христа, з якого мовби вийняли кості... Без найменшого натяку на плоть або дух Христос безпорадно, вірніше, звисала його оболонка, позбавлена тіла, з плеча втомленого учня, неначе боксерський рушник чи велика ганчір’яна лялька, з якої лялькар вийняв руку... Італійський професор мовив мені, та ім’я художника невідоме, і всі видатні мистецтвознавці чухають потилиці над сенсом картини, та не вичухується нічого. Я стояв перед цією картиною, допомогою власної потилиці, оскільки давно не дуже покладаюсь на вміст голови. Мені здається, розсипаний на подіях, (кожен з яких – теж подія), не вміщається в змісті будь-якої голови, Думати – та як не думати – І я думав про сенс цієї картини, що висіла поряд з вікном, на картину, хмари, яка тільки зрідка думає про небо. Я підійшов ближче до вікна і побачив, злягли на червону черепицю й уважно придивляються до людей, розплющених вагою тяжіння. Люди стояли біля вітрин магазинів, як перед картинами, схиляв до відсутності думки, за винятком однієї – Люди гуляли й пили каву, видимість мислення створюючи за допомогою повільного піднімання чашечки білої над білим блюдцем, і багатозначно випускали дим цигарок, що не значив нічого. (Мені колись сказав один режисер, полюбляють палити задумливо в кадрі, бо самі замислитись нездатні...) Це був хаос, адже відсутність думки в ладу – Все було схоже на оболонку Христа, з якого вийшло повітря... На дерев’яній відкритій естраді духовий оркестр пожежної команди грав попурі із віденських вальсів, і дзвякання ложечок у чашках кави було нібито частиною попурі. Вміст площі теж був попурі з людей всесвітнього попурі, кимось скомпонованого із нас. Перуджійські спритні антиквари, набундючено-хижі, мов грифи, всучували подагричним леді (що скидались на руїни, монети епохи Веспасіана, ще тепленькі від серійного виготовлення. Циганчук в декоративнім лахмітті агресивно виклянчував милостиню, а поряд – циганський вожак перелічував гроші, перетягуючи їх гумкою, як чесну данину, зібрало художнє лахміття його незчисленних синів. Суданка в тюрбані, падаючу вежу у Пізі, сьорбала з мельхіорової миски з яскраво-зеленим коліщатком лимона воду для обмивання рук, а з лицями повержених патриціїв офіціанти робили вигляд, чинили всі римські імператриці. Двоє похмурих іранців, про щось стиха радились, і тінь суворого аятоли над ними погойдувалась Вільні від проблем всього світу, за винятком сексуальних, кілька місцевих хлопців – в провінційні казанови – заклично бавились ключами від машин, і коментували один одному ноги, що входили в поле їхнього зору, і те, з чого ці ноги ростуть. Були значно соковитіші в своїх висловах, аніж політичні оглядачі, оглядачі ніг, «інтернаціоналісти» гарнесеньких ніг. Ноги справді були інтернаціональні: італійські – що невблаганно пробивались крізь порізи після невмілого користування бритвою; скандінавські – в котрих пульсує голуба вода з фіордів; німецькі – ніби оббризкані гамбурзькою гірчицею; французькі – схожі англійські – природою створені для стремен; американські – ніби стовпи баскетбольних щитів; латиноамериканські – охоплені срібними ланцюжками біля щиколоток, ніби крихітними кайданами, щоб ноги кудись не втекли від хазяйок; іспанські – релігійно бліді перед тим, що з ними може трапитись за хвилину; африканські – з рожевими пелюстками сором’язливих п’ят; японські – коли вони обнімали спини своїх матерів... Серед цієї виставки ніг тільки троє китайських студентів, ніби не звертаючи уваги на капіталістичні ноги, вчепившись один в одного, ледь перелякано, як непохитні борці. Площа була схожа на цю поему чи поема Все разом не складалося, не знаходило спільного ритму. Все розвалювалось. єднального... І раптом на площі з’явилося двоє худеньких, прудких і виразних підлітків, один із яких за липку дужку з маленьким озерцем клею, стирчав малярський пензель, як весло. Підлітки були в формених комбінезонах цукеркової фабрики «Перуджіна», і шоколадні масні плями клеймами в’їлись у їхні рукави, та було в цих робочих підлітків щось таке несолодке в обличчях, так мов мерехтіли у них під бровами забуті модрівські значки. Пензель вистрибнув із відра і став частиною руки одного з підлітків. Другий підліток, на цей оркестр, на сидячих під тентом поглиначів музики разом із кавою, один за одним почав клеїти плакати на хисткій загорожі від краю естради до бруківки, і, перекреслена хрест-навхрест, виникла нейтронна чорна бомба під пританцьовуючими підборами пожежників, яка до естради уже підповзала. І заволали крізь віденські вальси, як на учті Валтасара, літери: «Зупиніть нейтронну бомбу І двоє підлітків в натовпі зникли, використовуючи цю просту можливість зникнути в натовпі, поки не зникнув натовп. І один казанова провінційний, рвонувшись за тоненькою таїландкою, вляпався джинсовим мокасином з білою мотузяною підошвою в калюжку клею і смикав ногою, не в змозі її відірвать від землі. Оце-то був клей! і площі цієї, й цієї епохи, здавалось, розколотої назавжди, і мене самого, розколотого епохою. І я що роблять шоколад і бомби, крізь попурі всіх запахів смерті відчув запах тої старої шкірянки, немовбито два італійські підлітки, зморшки розгладжуючи на плакатах, зморшки розгладили і на ній. А в галереї муніципальній дрімав, наглядач музею, до товариства сотень Ісусів Христів, та той Христос – стрепенувсь і почав набиратись життя, а якщо не життя – Якщо ці цідлітки не ходять до церкви, то Христос їм простив. християнніші від святенників із хрестом і напалмом ті, хто хоче врятувать від війни християн. А можливо, пішло від хреста, на якому був розіп’ятий син теслі із Галілеї, чий погляд, мов заповідь: «Не убий!»? 4Колись мама була активісткою Спілки войовничих безбожників. Здається, вона й досі існує, войовнича чи, зрештою, значно скромніше. Раніш войовничили – й переносному значенні – Та бабуся потай мене охрестила, і був у мене освячений хрестик, який лежав у бляшаній коробці з-під миколаївських леденців поряд з пожовклим «Георгієм» діда і застарілим значком, чотири літерки: МОДР. А в сорок п’ятім відкрила мама коробку, що не піддавалася, і зісковзнули з її долоні медалі Вітчизняної війни, дзенькнувши об мій ненадіваний хрестик. Наші реліквії в цій коробці об’єднались, як у братській могилі, і короткий напис був на кришці, як на плиті бляшаній надгробній над леденцевим купцем, додати до прізвища ініціали: «Ландрін». Мама Мама співала на фронті з вантажних машин і навіть з «катюш», і танки, у бій ідучи, блискітки срібні з концертної сукні мами і відвезли її голос, Після війни моя мама поряд з буфетом, обнімаючи дівчаток із зачісками під юну Діну Дурбін, не слухаючи зірваний голос і навіть не підозрюючи, Ми мовчки брели із «Форуму» в наш дім на Четвертій Міщанській, і концертна мамина сукня, що віддала танкам всі блискітки, по асфальту шурхочучи, зачепилась за лейтенантський погон, що лежав зовсім самотньо, ледь блищали три зірочки. не блищало довкіл нічого. Вдома мама зняла свій парик кольору моркви, і її голова, стала геть беззахисна, як голова молоденького солдата, коли він знімає І я шепотів, «Мамо, І мама заплакала, Мама і програла 5Мама почала працювати в Мосестраді адміністратором дитячого відділу, тягнучи на собі мене кинуту моїм вітчимом (водночас кучерявеньким і лисеньким після її небажаної появи на світі, наполовину Мама брала додому і переписувала рапортички концертів, де проставляла після чого Єдина ощадна книжка мами була та сама коробка «Ландрін», де дуже рідко одне до одного торкались гроші Гойдаючи ліжко сестрички носком черевика, на пустирях об банки консервні, і слухаючи хрипку скоромовку Вадима Синявського з берегів геть туманного Альбіону, де Бобров проривався я переписував ці трикляті рапортички і добросовісно збільшував вклади Блантера, Соловйова-Сєдого, а після прізвища Дунаєвський, яке так часто траплялося, в очах від утоми, Через це Та коли траплялося прізвище я чомусь старався виводити його Іноді, майже засинаючи від переписування чужих прізвищ, десь між «Матрьошкін» і «Трьошкін» я ставив своє і дивився на нього з незрозумілим почуттям, а спохопившись, До мами приходили гості – із червоних кожухів дістаючи і літні Снігуроньки, другою чи третьою дружиною чиє ім’я – Вадим Шершеневич – я не зустрічав у рапортичках. Жінка-каучук, перетворювалась у домашнє кошеня і, згорнувшись калачиком в кріслі, плела моїй сестричці пінетки. А Змій Горинич, на прізвисько Міля, розкреслював пульку для преферансу і дуже старався програвати мамі, тому що він знав, Червона Шапочка скаржилась на фронтові рани, а сорокалітня крихітна травесті з очима невпійманого хлопчиська, пораючись біля плити, що мене після школи в своїй чистенькій кімнатці на Красносільській, де над свіжими цукровими подушками її фотографія Я любив і люблю тому що в них більше акторського побратимства, аніж в знаменитих. Жаль, була не в мами моєї бо там не знайшлось би Іуди і вечеря була б не останньою. Мама крутила начинку для сибірських пельменів із м’яса, Баба Яга товкла в ступці Василиса Прекрасна замріяно готувала фаршировану рибу і якось зафарширувала свою бірюзову сережку, що впала. А одна жонглерка – робила щось і все це разом ставилось на спільну скатертину. Це було, який працював для дітей, Снігуроньки повмирали але й після смерті показуючи ангелам похвальні грамоти домагались роботи І мені здасться – мертві Снігуроньки і нині працюють на яку приходять 6Мамо, крізь прозорих від голоду дітей Ленінграда, які прийшли на всесвітню ялинку загиблих дітей. Піскарьовські висхлі рученята тягнуться до жовтих ліхтариків а коли зривають, Діти Освенціма задихаючись газом, скляну кульку, хоча б дещиця кисню. Вирізані з животів матерів ненароджені немовлята Сонгмі підповзають до Сірого Вовка, що плаче. Червона Шапочка розірваних бомбами Сальвадорські діти, з жахом відсахуються Нескінченний хоровод загиблих дітей круг всесвітньої їхньої ялинки. А якщо вибухне нейтронна бомба, то взагалі не буде дітей: залишаться тільки дитячі садки, де завиють іграшкові ведмедики, плюшеві груди до тирси, і затрублять надувні слони Спасибі, Семюел Коен за вашу нову американську «іграшку» – не ту, якою граються діти, а ту, яка грається дітьми, доки не залишиться жодної дитини... За зникнення черги в «Дитячому світі», за паперові пелюшки, що перестануть бути дефіцитними, за Діснейленд, за ляльок, яким не загрожує жорстоке відривання кісок, за вікна, за карусельних що поскрипують у світовій порожнечі, за дбайливо полишені на вірьовках для білизни дитячі колготки, від піжмурок серед будяків... Настануть останні всесвітні піжмурки. Дітей не буде. На цілісіньких вулицях будуть лежати цілісінькі годинники із застебнутими браслетами і ремінцями, котрі ще зберігатимуть форму весільні персні, що осипались з пальців, опалі з жіночих мочок і тільки цілісінькі порожні рукавички будуть стискати цілісінькі баранки цілісіньких автомобілів. Вся міжнародна виставка ніг в Перуджі випарує: зі жменькою попелу на устілках із золотим тисненням, і поміж цими замшевими і лакованими урнами буде повзати, напіврозплавлений ланцюжок зі щиколотки перуанки, Мами також не буде. на якому перегортає атомний вітер запліснявілі видання, що стали уже антикварними: щотижневик «Футбол – хоккей», журнали «Америка» і «Здоровье». І тільки привид маминого м’ясника, що перетворився в пару, буде за звичкою залишати привид мороженої курки – із країни, де на книжкових полицях цілісінький Мопассан і жодного цілісінького співвітчизника. І побачить, натиснувши на хіросімську кнопку, новітній майор Фірбі, як перетвориться Європа і майор не встигне позбутися розуму, як сам перетвориться в привид. Мама рідко висловлюється про політику, та ось що вона сказала одного разу, повернувшись з магазину шпалер, розташованого на бульварі Зоряний, де їй гудзики ненароком обірвали, коли «викинули» шпалери з НДР: «Боже, Із-за цього, напевно, І я уявив набитих шпалерами, діамантами, японськими програвачами, датським бляшанковим пивом, де буде все, Подушки почнуть красти з музеїв неандертальські черепи. Сорочки Дитячі колиски гойдатимуть заспиртованих малят з медінститутів. Леза для бриття Відбудеться масове повішення Книги влаштують самоспалення, сумуючи за очима та пальцями. Речі, можливо, адаптуються. Речі самі почнуть ходити в магазини і, мабуть, влаштують всесвітнє стовписько, коли пройде неперевірена чутка про те, що в якомусь магазині на околиці «викинули» людину. Речі обов’язково політично пересваряться, і, можливо, якийсь знахабнілий холодильник вигадає нову нейтронну бомбу, яка знищить тільки речі і залишить цілими-цілісінькими |