Царя пригадаю –
і меркнуть слова.
Я й «головного»
злякатись готовий.
А цар –
не просто
всьому голова,
а навіть –
двоголовий.
Він сидів
в короннім ореолі,
цар людей і птиць...
– оце так чин! –
і, як йому личить
у орлиній ролі,
дзьоб і кіготь
на живе точив.
Точив
і вирячував очиці злі.
Володар
і життя, і землі.
І свистіли
скрізь
мільйонноверсті
батоги
царевих маніфестів:
«Ми! ми! ми!
Микола Другий,
двоглавий володар
Росії-тюрми
горя, біди і наруги,
цар польський,
князь фінляндський,
принц естляндський,
і барон курляндський,
що вдень і вночі
знущається, вішає
робітників і селян
з волі Всевишнього...
Та інше,
та інше,
та інше...»
Минуло
десять літ –
загинув і слід.
Час
про минувшину спогади
змазує...
Радіючи, як у свято,
бачу:
вчителька дітям
показує
ревмузею
кімнати:
– Дивіться ж,
учні
краснопису й креслення,
ось цей папірець –
цареве зречення.
Я, мовляв,
із народом –
квити!
Без всякої тяганини
мандат беріте.
І, як личить
його величності,
підписав,
вихідним номером підпер
та й – вмер.
І пішов,
де небесна
скатертина-доріжка,
лишивши
бабусям
ніжки та ріжки.
– Бачите
стіл чи стілець
там он-он,
де навкруг балдахінчики різні?
Це, діти,
колись називалось
«трон»
чи,
інакше,
«престол вітчизни».
– Погана мебля –
– як сказано у Бебеля.
– А що це за віжки порваті
й ярмо? –
Аж сяють діти,
аж мліють, раді.
– А це, діти,
називалось –
«кермо
влади». –
Корона
– оця посудина нічна,
брильянтів пуд –
аж утомишся, згрібши.
Дивуються діти:
– Навіщо вона?
Кепка і м’якша,
і далеко ліпша.
Дуже незручна така-от корона...
Тьотю,
а це ось що за ворона?
– Двоглавий орел
за номером п’ятим.
Поломаний дзьоб,
між кігтями злами.
Як бачите,
шиї обидві пом’яті...
Тихше, діти,
не чіпайте руками! –
І дивляться
здивовані
Маньки та Ванятки
на пошарпані
царські манатки.
|