Михайлу Ніколаєву

«Прєдсєдатєль Совнаркома, Наркомпроса, Мініндєла!»
Ця місцевість так знайома, як окраїна Китаю!
Ця особа так знайома! Допиту знак замість тіла.
Полізначливість шинелі. Замість мозку – чорна кома.
Замість горла – темний вечір. Замість буркал – знак розподіл.
Ось і вийшов чоловічок, представник сім’ї народів.

Вийшов так громадянин,
що виймає зі штанин.

«А по чому радіола?»
«Хто такий Савонарола?»
«Є скорочення можливість».
«Де нужник, вкажіть на милість!»

Входить Пушкін: льотний шолом; в тонких пальцях папіроса.
В чистім полі поїзд мчиться з одиноким пасажиром.
І нарізані на косо, як полтавська, ті колеса,
з викопирсаним під Гдовом пальцем стрілочника жиром
оживляють килим снігу, полустанки і розвилки
обдаючи лиховмістям в горло влитої горілки.

Згризши лігвища нутро,
вовки виють «Йо-мойо».

«І життя – мов лотерея».
«Вийшла заміж за єврея».
«Довели союз до ручки».
«Дай червонець до получки».

Входить Гоголь в безкозирці, поряд з ним мецо-сопрано.
У крамниці – кіт наплакав; пацюки жнуть бакалію.
Ріг ховаючи в каракуль, дехто в штанцях із барана
обертається в тирана на трибуні мавзолею.
Кажуть влігся всередині розчарований конечно
труп-кумир, як фіш на блюді, фарширований доречно.

Добре як, курок звести
й занімів, гріб стерегти.

«В очі не дивись-ми – діво:
так чи сяк підеш наліво».
«Піп у дім пустив собаку».
«Вмерли обидва від раку».

Входить Лев Толстой в піжамі, всюди – Ясная Поляна.
Бродять парубки з ножами, пахне «Шипром» з комсомолом.
Попередник він Тарзана: самописка – мов ліана,
В зад-вперед літають ядра над французьким частоколом.
Се – великий син Росії, хоч і правлячого класу!
Муж, чиї правнуки босі знудьгувалися по м’ясу.

Чудо-юдо: ніжний граф
змістом став книжкових шаф!

«І мін’єту вчив-ї стільки».
«Що за шум й немає бійки?»
«Крив останніми словами».
«Хто останній? Я за вами».

Входить пара Олександрів під конвоєм Ніколаші,
кажуть «Що воно за лажа» або «Зцукрене повидло».
По Європі бродять нари в марних пошуках параші,
наповзаючи повсюди на сором’язливе бидло.
Стужавілу за причалом хвилями несе «Аврору»,
щоб пальнуло на початку безперервного терору.

Ой ти, участь корабля:
скажеш «плі!» – почуєш «бля!»

«Шлюбом брав її, – не браком!»
«Все одно поставлю раком».
«Ех, Цусімо-Хіросімо!
Жити зовсім не зносимо».

Входять Герцен з Огарьовим, горобці щебечуть схвально.
Що звучить у мить обхвату діалектами чужини.
Кращий вид на дане місто – сів якщо в бомбардувальник.
Глянь – набрякнувши, мов вата, із нескром’я влоговини,
розплодились без резону хмари і в архітектурі.
Кремль маячить, як та зона; кажуть, що в мініатюрі.

Вітру свист. Совиний гук.
Ворону від дятла стук.

«Гомонять, відкрився пленум».
«Вгрів їй між очей поліном».
«Над арабські мирні хати
гордо лине жид пархатий».

Входить Сталін з Джугашвілі, поміж ними вийшла свара.
Ціляться між себе швидко, натискають на собачку,
і димить самотньо люлька... Так, на думку режисера,
дав кінці Народів Батько, що за день пустошив пачку.
І стоять в почесній варті пасма гір Кавказу вснулі.
Із коричневого ока б’є ключем Напареулі.

Друг-кунак ікло й язик
тисне в згризений шашлик.

«Бачив ти Дерсу Узала?»
«Я тобі не все сказала».
«Раз чучмек, то вірить в Будду».
«Сука будеш!» «Звісно, буду!»

Суне з ґвалтом Закордоння, з забороненим півкулям
і з пророслим із кишені горизонтом, вкрай огульним.
Обзиває Єрмолайку Фредеріком, чи ж бо Шарлем,
зачіпається закону, з митного кипить податку,
ще й волає: «Як живете!» І бентежать лиском плоті
Рафаель з Буанаротті – ні чорта ж-бо на звороті.

Пролетаріату стан
марширує в ресторан.

«О, в цих шкарах ти мов янкі».
«Я ламав її щоп’янки».
«Був простим завжди робочим».
«А між тим, усі ми дрочим».

Входять Думи про Грядуще, в гімнастерках барви хакі,
атомну заносять бомбу з балістичним із снарядом,
Пританцьовують, кружляють: «Ми вояки-забіяки!
Руський з німцем одним рядом ляжуть хоч під Сталінградом».
І як вдовії Матрьони, глухо виють циклотрони.
В Міністерстві оборони гучно каркають ворони.

Входиш в спальню – тобі на:
на подушці – ордена.

«Де яйце, там сковородка».
«Кажуть незабаром водка
знову буде по-рублю».
«Мам, я татка не люблю».

Входить дехто православний, каже: «Я тут повноправний.
В мене у душі Жар-птиця і туга по государю.
Швидко Ігор повернеться, вдовольнитись з Ярославни.
Дайте-ж бо перехреститись, а як ні – в лице ударю.
Гірше порчі і лишаю – Заходу думки. Заразу –
грай гармонь, глуши, благаю – саксофон, вичаддя джазу»

І цілують образа
з плачем жертви обріза...

«Нам – біфштекс по-режисерськи».
«Бурлаки Сєвєроморські
тягнуть крейсер по воді,
опромінені й худі».

Входять Думи про Минуле, вдягнуті у що припало,
в мріях, правда, в чорно-буре, та на істинній латині
і російською між себе, промовляють: «Все пропало,
а) фокстрот під абажуром і святині чорно-білі;
б) ікра, севрюга, жито;
в) красуні прикрі білі.
Але – мало алфавіту. І дитя з колиски, милі

вчувши «баїньки-баю»,
промовляє: «мать твою!»

«Руку втис в шахну, вітавшись.»
«Підмахну – і в Сочі». «Склавшись,
лейкоцит із антрацитом
іменуються Коцитом».

Входять строєм піонери, хто – з моделями з фанери,
хто – з написаним рукою власною дзвінким доносом.
З того світу, мов химери, палачі-пенсіонери
їм зворушливо кивають, заповзятим і курносим,
що врубають «Руський бальний» і вбігають в хату тяті,
щоб прогнати тятю з тої, де зробили їх, полаті.

Що попишеш? Молодь – се ж:
не задушиш, не уб’єш.

«Харкнув в суп, щоб знять досаду».
«Я з ним поруч й срать не сяду».
«А моя ж, як та мадонна,
не бажає без гондона».

Входить Лебідь із Відбитком в круглім дзеркалі, в якому
взвод беріз іде навприсяд – першій скрипці корчать рожі.
Метр палкий, уява чия розігріта гренадером,
лиш несмілого десятку, рве нігтями бархат ложі.
Дощ іде. Собака виє. Звиснув з печі, коса покидь,
з голим задом, дошкуляє інваліду, цвяха слинить:

«Інвалід, а інвалід,
все нутро моє болить».

«Нумо в гріб, хоч вік не вийшов!»
«Це є сука, чи щось ліпше?»
«Свара наслідку й причини
припиняється з кончини».

«Мусор» з криком: «Досить!» – входить. Прокурору зуби зводить.
Двері в кліть громадянина не нуждаються в «сезамі».
Чи то правнук, чи то прадід в рудних надрах возик котить,
обіллявшись щедрим надрам в масть криштальними сльозами.
І за смерті перевалом, місячним залитим воском,
сяє зі щелепи злотом фікс довічним мерзлим лоском.

Знать надовго стачить жил
тих, хто голови зложив.

«Хата є, іти боїться».
«Я не блядь, я кранівниця.»
«Виникло життя мов звичка
ще до курки і яєчка».

Ми заполонили сцену! Лишилось вповзти на стіну!
Знестись соколом під купол! Зменшитись до аскарида!
Або всім, з ляльками вкупі, язиками б’ючи піну,
хором раптом спокуситись, щоби вивести гібрида.
Бо з обмеженості місця, як відлитись в форму масі,
крім кладовища і, звісно, черги чорноти при касі?

Ех, даєш степи й мор
без піврозпаду ядра!

«Строк без осуду волів б я!»
«Хто кричить: “Тримай злодія!”?»
«Малювала члена в зошит».
«Відпустити, Христом просить».

Входить Вечір в Справжнім часі, дім у чорта на задвірках.
Скатерть і фіранка спорять в убранні, відкрившись зору
О, якби не серце часом – даний лепет так, у лапках –
відчуття, немов віднятий Лобачевським від простору.
Гомін листя в колір грошей, комариний зумер, нерви,
очі збільшити не можуть «шість на дев’ять» тих, хто вмерли,

ким зійшла густа трава.
Що ж – суть справи не нова.

«Від любові будуть діти.
Ти тепер один на світі.
Пам’ятаєш як, бувало,
я в пітьмі нічній співала?

А то – кицька, а то – мишка.
А то – табір, а то – вишка.
То – плин часу тихим сапом
зводить в пам’ять маму з татом».
Володимир Ляшкевич2000