Із циклу «Вільні думки»

З вечірнім озером розмову я веду
Високим ладом пісні. З круч піщаних,
В тонкій гущавині високих сосон,
Із-за могил і склепів, де вогні
Лампад і мрява димно-сиза, –
Закохані пісні йому я шлю.
Воно мене не бачить – і не треба.
Як жінка стомлена, лежить воно
Внизу, й туманиться, і далечизну
Напоює туманом; одібрало
Яскраві барви заходу в небес.
Всі виконавці й слуги примх його:
Вузенький човен, що гладінь голубить,
Ряди високих тонкостанних сосон,
І на косі далекій семафор,
Що відбивається вогнем зеленим
Якраз у найрожевішій воді.
До озера повзе змія трьохока
Своїм єдиним шляхом крицяним;
Раніш од свисту озеро доносить
До мене – шум н низенький і хриплий
Стою на прискалку. А наді мною –
Гробниця із граніту. А внизу
Доріжка між могилами біліє.
І, хто подивиться на мене знизу,
Злякається – стою, схрестивши руки,
В широкім капелюсі, між могил
Нічних – стрункий, закоханий у світ.
Та нікому дивиться. Там ідуть
Закохані – і їм немає діла
До озера, що миготить внизу,
Й до мене, що вгорі. Потрібні
Їм – поцілунки та зітхання людські,
Мені – зітхання сосон і води.
А озеру-красуні – їй потрібно,
Щоб, не побачений ніким, співав я
Про те, які ясні зірки, а сосни
Які стрункі, яка душа без меж.
Пройшли всі пари. Присмерки загусли,
Збілів туман. Я бачу фалди плаття
Дівочого внизу. Вона пройшла
Задумливо доріжкою і сіла
Самотньо й сумовито на приступці
Могили, не помітивши мене...
Я бачу профіль. Хай вона не знає,
Що знаю я, про що прийшла помріять
Печальна дівчина... Вже засвітились
Далекі вікна дач, там – самовари,
І синій дим сигар, і сміх плаский...
Вона прийшла сюди самотня... Так,
Напевно, так, напевно прожене
Затягнутого в кітель офіцера,
Хлюста з вертлявим задом і ногами,
Загорнутими в дудочки штанів!
Мрійливо дивиться вона – неначе
За озеро, за сосни, за тумани,
Кудись далеко так, ох, так далеко,
Де навіть я не в силі зазирнуть...
О ніжна! Витончена! – Якнайшвидше
Їй підбираю подумки ім’я:
Це ж Аделіна! Ні, Марія! Текля!
Так, Текля!.. – І задумливо в далінь,
В туман все дивиться... Ох, прожене!
А офіцер вже близько: білий кітель,
Мов гудзик, ніс, і вусики під ним,
Плаский млинець, приплюснутий кашкетом...
Він підійшов... і тисне руку їй!..
У ясні очі дивиться баньками!..
Я висунувся навіть із-за склепу...
І враз – її він цмокає протяжно,
Дає їй руку і веде на дачу!
Я регочу! Я кидаю піском
І шишками у них, кричу й танцюю
Серед могил – незримий і високий...
Кричу: – Гей, Фекля! Фекля! – А вони
Налякані, сконфужені, не знають,
Звідкіль пісок, і шишки, й реготання...
Він кроку наддає й не забуває
Вертіти хвацько задом, і вона,
До кітеля притулюючись, майже
Бігом біжить за ним...
Гей, на добраніч!
І, вилетівши на крутий обрив,
Я відбиваюсь в озері... Тепер
Ми бачим одне одного: – Ну, здрастуй! –
Кричу... І голосом красуні – ліс
Мені відповідає лунко: – Здрастуй! –
Кричу: – Прощай! – і ліс кричить: – Прощай! –
Лиш озеро мовчить, у млу сповите,
Та чітко відбиваються на ньому
І сам я, і всі спільники мої:
Ніч біла, і господь, і твердь, і сосни...
І ось уже мрійлива біла ніч
Несе мене додому. Вітер свище
В лице розпалене. Вагон летить...
Ряхтить світання у моїй кімнаті.
Воно на всьому: на книжках, столах,
І на постелі, й на м’якому кріслі,
І на листі трагічної актриси:
«Я так зморилася. Я вся недужа.
Мене не тішать квіти. Напишіть...
І киньте у вогонь цю маячню!..»
Слова томливі й млосні... Довгий почерк,
Натомлений, неначе шлейф її...
І літери, що млосністю палають,
Немов алмаз у чорному волоссі.
Дмитро Павличко?