Із циклу «Вільні думки»

З вечірнім озером розмову я веду
Високим ладом пісні. З темних нетрів
Високих сосен, з виступів піщаних,
З-поміж могил і склепів, де горять
Вогні лампад, де сутінки лілові,
Закохані йому я шлю пісні.

Воно мене не бачить – і не треба.
Неначе жінка стомлена, воно
Розкинулось внизу і бачить небо,
Туманиться само й туманить далі,
І захід сонця в неба відняло.
Його бажання вдовольняють всі:
І човен той, що розрізає гладь,
І той сосновий бір високорослий,
І дальній залізничний семафор,
Що відбиває свій вогонь зелений
У дзеркалі рожевої води.
Триокий змій уже повзе до нього
Своїм сталевим шляхом через ліс,
І ще до свисту, озеро доносить
До вух його хрипкий, шиплячий шум.
Я на уступі. Вище – лиш могила
Із темного граніту. А внизу
Доріжка, що у сутінках біліє.
І хто б на мене знизу подививсь,
Злякався би: такий я непорушний,
У капелюсі, між нічних могил,
Стою, схрестивши руки у задумі.

Та нікому поглянути. Ідуть
Закохані, а їм немає діла
До озера, що світиться внизу,
Як і до мене, десь там угорі.
Потрібні їм лише людські зітхання,
Мені ж – зітхання сосен і води.
А озеру – красуні – їй потрібно,
Щоб я, ніким не видимий, співав
Високий гімн про сосни, води, зорі
І поривання вільної душі.

Пройшли всі пари. Сутінки синіші,
Туман біліший. І дівоча постать
Нечітко вирізняється внизу.
Задумливо пройшла вона доріжку
І в самоті присіла край могили
На східці, не помітивши мене.

Я бачу тільки профіль. Хай не знає,
Що здогадався я, які думки
Їй серце ростривожили... Світліють
Далекі вікна дач: там самовари,
І синій дим сигар, і плоский сміх...
Вона прийшла однісінька сюди...
Напевне, прожене з очей сьогодні
Затягнутого в кітель офіцера
З його рухливим задом і ногами,
Загорнутими в трубочки штанів!
Вона душею лине за тумани,
За озеро, за сосни, за горби
І дивиться далеко, так далеко,
Куди і я безсилий зазирнуть...

О, ніжна! О, довершена! – І швидко
Їй подумки підшукую ім’я:
Марія? Аделіна? Може, Векла?
Так, Векла!.. – Задивилась у туман...
Ох, прожене! Не може не прогнати!..
А офіцер вже близько: білий кітель,
І вуса понад ним, і гудзик-ніс,
І голова, приплюснута кашкетом...
Він підійшов... він взяв її за руку!..
Він зазирає в очі, наче кіт!..
Я навіть шию витягнув з-за склепу...
І раптом... в щічку чмокає її,
Бере під руку і веде на дачу!

Я регочу! Біжу услід. Жбурляю
В них шишками, піском і між могил
Стрибаю і вищу, для них незримий...
Кричу: «Гей, Текля! Текля!» – І вони
Налякані, сконфужені, не знають
Звідкіль той регіт, шишки і пісок...
Він полохливо поспішає геть,
Виписуючи задом вихиляси,
А дівчина, притиснувшись щокою
До кітелю, бігом біжить за ним...
Гей, надобраніч!
Сходжу на обрив
І відбиваюсь в озері... Зустрілись
Нарешті ми: «Привіт!» – йому кричу...
І голосом красуні теж «Привіт!»
Ліси відповідають прибережні.
Кричу: «Бувай!» – вони кричать: «Бувай!»
Лиш озеро мовчить, мов заніміло.
Та чітко відбиваються в воді
Зі мною разом спільники мої:
І біла ніч, і бог, і твердь, і сосни...
І ось триокий змій крізь білу ніч
Несе мене додому. Вітер свище
Мені в обличчя і летить вагон...
В моїй кімнаті вже біліє ранок.
На всьому він: на книгах і столах,
На ліжку незім’ятому, на кріслі
І на листі трагічної актриси:
«Я стомлена уся. Я вся розбита.
Ніщо мене не радує. Пишіть...
Пробачте і спаліть цього листа...»

І стомлені слова... І довгий почерк,
Томливий, як її томливий шлейф...
І букви, що палають від томління,
Мов у волоссі чорному рубін.
Олександр Грязнов?